Nieuw Zeeland 2.0 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Lisanne Peters - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland 2.0 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Lisanne Peters - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland 2.0

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

31 December 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Waarom Nieuw Zeeland?

Ik heb in februari 2016 een maand rondgereisd door Nieuw Zeeland en ik heb toen beide eilanden bezocht. Ik was op slag verliefd op dit prachtige land met fantastische natuur! Vergeleken met de afstanden in Australië dacht ik dat een maandje wel genoeg zou zijn, maar toen ik uit Nieuw Zeeland vertrok merkte ik heel sterk dat ik nog niet klaar was met het land van de Kiwi. Afgelopen september heb ik mijn working holiday visum geregeld, zodat ik er een jaar lang zou kunnen reizen én werken. Zodoende kan ik nu centjes verdienen om dit avontuur van te kunnen betalen! Toen mijn visum in Australië begin september verliep, was het nog winter in Nieuw Zeeland, waardoor ik besloot om 2 maanden te overbruggen in Azië (zie mijn vorige blogs).

Windy Wellington:

Ik had mijn ticket al geboekt, toen ik voor het eerst de bijnaam hoorde:
Windy Wellington.
Hoe erg kan het zijn dacht ik nog, zeker als Nederlandse ben ik wel wat gewend. Ik had beter mijn huiswerk kunnen doen, maar waarschijnlijk was ik dan alsnog te koppig geweest en het zelf willen ervaren. Nieuw Zeeland ligt best wel zuidelijk en ik wist dat het er koud kon zijn, zeker vergeleken met Australië en Azië. Als je dit koelere klimaat combineert met een constante harde wind, dan heeft dat voor mij blijkbaar ‘een goede griep oplopen’ als resultaat. Ik ben een week ziek geweest… Niet echt een lekkere start, maar ik geef niet zomaar op! Dus ticket geboekt naar Christchurch (dit ligt wat meer beschut), waar ik in februari ook een leuke tijd heb gehad en waarvan ik weet dat er veel dansmogelijkheden zijn. Daar heb ik me dus wél in verdiept ;)

Christchurch:

Hier werd ik warm verwelkomd! Het was namelijk een prachtige zonnige dag en ondanks dat de wind nog wel frisjes was, was deze zeker niet te vergelijken met WW. Mijn Canadese vriend Nic was hier ook geweest en raadde mij het hostel Foley Towers aan. Dit bleek een hele goede tip te zijn! De dames van receptie waren heel vriendelijk, de Nederlandse Maria en Duitse Theresa begroeten iedereen bij naam en zorgen voor een ontzettend fijne sfeer. Ik kwam in een 3-persoons kamer zonder stapelbedden, wat een luxe! Het enige nadeel was dat je moest betalen voor internet, wat als gevolg had dat ik elke dag 6 uur in de bibliotheek zat (= gratis wifi) om te solliciteren en een kamer te vinden.

Sociaal:

Een groot voordeel in Christchurch is dat mijn Franse vriend Laurent hier woont. We hebben elkaar helemaal aan het begin van mijn trip ontmoet in een hostel in Geraldton. Via facebook hebben we contact gehouden, elkaar nog getroffen in Sydney en ik heb bij hem gecouchsurfd toen ik eind februari mijn NZ trip afsloot in Christchurch. Het leek me fijn om -met de feestdagen in het vooruitzicht- in Christchurch te zijn waar ik in ieder geval al 1 maatje heb (dat maatje bleek met de feestdagen naar zijn familie in Frankrijk te gaan; tot zover mijn goede voorbereiding…!). Het bleek een goede actie, want vlak na mijn aankomst was hij jarig en nodigde hij me uit voor zijn birthday bbq, waar ik meteen nieuwe mensen leerde kennen. Met 2 heb ik erg leuk contact! Ik heb ze uiteraard al meegesleept naar een salsales en feestje. De danswereld is redelijk vergelijkbaar met Cairns; een heel fijne sfeer met vriendelijke en goede dansers! Leuk leuk!

Werk:

Inmiddels heb ik 2 casual baantjes gehad: 1 dag callcentre werk voor een Sky (tv box), waar mensen mij en mijn 1-dags-collega’s belden om een bokswedstrijd ‘The Parker fight’ te kunnen bekijken op tv. Het was een lange dag van 8u sochtends tot 23u savonds, maar erg leuk om een kijkje te nemen in dit wereldje.
Ook heb ik de afgelopen 2 weken bij Spark Telecom in de winkel geholpen. De functie ‘meet&greeter’ bleek in te houden dat ik klanten die 1 voet over de drempel zetten als een pitbull in de enkels bijt met: “Hello, how are you today?” Juist ja, van die verkopers die ik zelf vreselijk irritant vind! Omdat er geen rij-mogelijkheid is zoals in de supermarkt, was dat mijn taak: queue managen. Dus schreef ik een korte beschrijving op van de persoon (red cap, blue shirt) en zodra 1 van de ‘echte’ verkopers beschikbaar was stuurde ik die op ze af. Het was een ontzettend goede boost voor mijn Engels en zelfvertrouwen om op mensen af te stappen en aan te spreken. Ik heb er even goed bij stil gedaan dat het eigenlijk best bijzonder is om zo’n ‘front office’ baan te krijgen terwijl het niet mijn moerstaal is! Trots.
Op mijn laatste werkdag gaf een klant aan heel blij te zijn dat hij erkend werd. Hij was net boos een andere winkel uitgelopen, omdat hij 10 minuten had staan wachten zonder opgemerkt te zijn. Dat is natuurlijk de betere kant van de pitbull functie :D
Boxingday(26 december) was heel bijzonder, het liep niet storm, maar tornado! Wat een gekkenhuis. Ik werkte die shift samen met mijn leidinggevende, wat als een trein ging, gave ervaring!

Verhuisd:

Na 3weken hostel ben ik verhuisd naar een shared house, waar ik weer een eigen kamertje heb, gratis wifi en minder huur betaal per week. Ik heb het zo ingedeeld dat ik elke ochtend zo m’n bedje uit kan rollen om mijn yogaroutine te kunnen doen.

Feestdagen:

Ik werkte Christmas Eve (24) en Boxingday (26), maar wilde Christmas Day (25) wel wat leuks doen. Het fantastische hostel, waar ik het eerder over had, organiseerde een barbecue waar ik me uitstekend heb vermaakt!

To be continued.

  • 31 December 2016 - 17:18

    Sis:

    Heerlijk weer Sis om nog meer details bij je ervaringen te lezen!!

  • 01 Januari 2017 - 16:07

    Jeanette:

    Mooi beschreven weer, Lee! Gelukkig zijn we globaal altijd al wel op de hoogte, maar zo'n samenvatting is toch ook wel weer heel leuk om te lezen. Voor jezelf ook fijn om je belevenissen op een rijtje te hebben.
    See you!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Lisanne

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 583
Totaal aantal bezoekers 10539

Voorgaande reizen:

17 November 2016 - 16 November 2017

Nieuw Zeeland 2.0

07 September 2016 - 16 November 2016

Azië escape

08 September 2015 - 07 September 2016

Naar de andere kant van de wereld

Landen bezocht: