Once upon a time in the east - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lisanne Peters - WaarBenJij.nu Once upon a time in the east - Reisverslag uit Cairns, Australië van Lisanne Peters - WaarBenJij.nu

Once upon a time in the east

Blijf op de hoogte en volg Lisanne

01 Mei 2016 | Australië, Cairns

Great Ocean Roadtrip
Cairns! Maar voor ik daarover begin te vertellen neem ik jullie mee naar Melbourne, want daar was ik gebleven. Na Nieuw Zeeland vloog ik naar Melbourne om met mijn buddy Nic een auto te huren en een great ocean road te doen! Roadtrip woehoe! We hebben een week samen opgetrokken. Sacha heeft deze weg ook gereden en dat maakte het extra bijzonder voor mij. Zelf koala’s gespot, dat was zo gaaf! We hebben er heel veel gezien! Via Grampians National park terug, met prachtige adembenemende natuur. En zo hadden we een rondje ten westen van Melbourne gedaan. Omdat hij de oostkust en ik de westkust al had gedaan, gingen we elk onze eigen weg weer.

Brisbane
Van Melbourne vloog ik naar Brisbane, waar ik meteen diezelfde dag nog een gratis yogales kon volgen buiten en de dag erna zumba in het park, fijn&leuk! Ik heb veel tijd doorgebracht in de bieb om veel te regelen voor de oostkust. Daar gaat toch aardig wat tijd inzitten: transport, overnachting, evt shuttle, inlezen wat ik er wil doen, bepalen hoelang ik ergens wil blijven. Leuk maar ook erg moeilijk om daar keuzes in te maken. Glazen bol kijken of je hoelang je ergens wil blijven. Wat ik doe is mijn gevoel volgen en dat werkt tot nu toe het beste!

Byron Bay
Na Brisbane ging ik eerst nog zuid om naar Byron Bay te gaan, dat wilde ik niet overslaan want had er zoveel over gehoord. Het zou echt dé relaxte ozzie sfeer zijn waar het land om bekend staat. Ik vond de hostels in het centrum te duur en vond een camping met dorms, yaaaay kamperen! Maar het viel me tegen. Byron is gevuld met wat ik noem whippies(wannabe hippies) en overal bordjes betaald parkeren, verboden te kamperen zo toeristisch. Later hoorde ik dat Nimbin de plek van de relaxte sfeer zou zijn, in de buurt van Byron.

Surfers Paradise
Volgende stop: Surfers Paradise aan de Gold Coast. Het was een soort Miami, superhoge gebouwen direct aan het strand. Waarom was ik daar dan? Omdat het zo tropisch klinkt haha! Ook omdat Nanda daar heeft gewoond en ik wilde daar dan wel stoppen om dat te bewonderen. Het zand was trouwens net poedersneeuw, heerlijk om op blote voeten een avondwandeling te maken. Was samen met een Japanse uit mn dorm die zo zacht praatte dat ik de helft maar heb meegekregen, ach zie ik toch nooit weer!

Noosa
En toen Brisbane, alweer? Ja dus ik ben na de ruststop voor de chauffeur (duurde 3uren) gewoon weer verder noordelijk gegaan, op naar Noosa. Het was inmiddels paasweekend oh ja daar had ik bij mijn planning is Brisbane geen rekening mee gehouden, note to self voor de volgende reisplanning. Ik had 2 nachten geboekt in dolphins hostel wat superchill was(wat ik dus had verwacht van byron, maar meestal vind je dingen die je zoekt op plaatsen waar je het niet verwacht he) Ik had een camping/kayak tour tip gekregen waar ik een extra nacht terecht kon dus mijn paasprobleem was opgelost. Wat was dat een ervaring zeg! Ik ben in bruin(tea tree oil) water gaan zwemmen, vanuit een boom met een slingertouw hetzelfde bruine water in geslingerd. En dat alles na horrorverhalen van de oude man over diverse gewonden met allemaal 18 hechtingen omdat ze niet voorzichtig genoeg waren. Hij kon goed verhalen vertellen! (en bangpraten haha)
Daar 4 nachten verblijven was echt magisch voor mij, zo in de natuur zijn was echt heel fijn. De meeste andere gasten waren jong en deden drinking games om zich niet dood te vervelen, wat trouwens een veel voorkomend uitzicht is: beerpong spelende jeugd met doel: intoxication. Jeez wat voel ik me dan oud en heerlijk verstandig

Fraser island
Fraser Island, het grootste zandeiland van de wereld. Ik had een tag along tour geboekt waar je in 1 vd 4X4’s achter de gids aanrijdt/crossed/stuntelt. Ik dacht vooraf ik ga het misschien een kort stukje proberen, maar laat the boys verder maar plezier hebben met rijden. Zag mn broers al voor me die daar zoveel plezier aan zouden beleven! Dacht ik beleef net zoveel plezier zonder dat ik zelf rij…boy was I wrong! Wat was dat gaaf! Ik heb een heel stuk door de bossen mogen scheuren whoop whoop! En de tourguide was supergrappig, heel droge humor, maar was ook heel serieus op het gebied van respect voor k’gari (zit een hele historie achter, leuk om te googlen) Ik heb hem geslagen…op zn hoofd…we waren in een meer op de laatste dag en er zat een horzel op zn pet dus ik mepte. Oops.. das zo’n reflex haha wat hebben we in een deuk gelegen!

Airlie Beach (whitsundays)
En toen kwam het minder leuke stukje van de hele oostkust: 14uren in de overnightbus
Ik had hem ingepland voor de avond direct na terugkomst van Fraser, dat pakte goed uit want ik was moe genoeg om iets van 6uren te slapen!
Die ochtend kwam ik aan in Airlie Beach, mn couchsurfhost bleek ziek dus hostel geregeld. Het was half 9 sochtends en al heet! In de bus staat de airco op standje nederlandse temperatuur brr.
Na een paar nachten in het hostel, een yogales en catch up met een meid die ik bij noosa had ontmoet was het dan zover. De trip waar ik al naar uitkijk sinds ik hem geboekt had in queenstown nz: The Whitsundays bezeilen met de trimaran Avatar! 3 dagen 2 nachten aan boord, alle maaltijden en tussendoortjes verzorgd prachtige uitstapjes en veel snorkelen. En het was hemels! Volop genoten. Ik was bang om zeeziek te worden maar nergens last van. Ik heb zulke prachtige, adembenemende dingen gezien dat is echt onbeschrijfelijk. Maar ik ga toch mn best doen: Ken je die 1,5m grote vissen met enorm voorhoofd? Nou daar gingen we dus mee snorkelen, als je durft. Ken je het stukje waar Hans Teeuwen verteld over het kaboutertje in het glas? Nou zo klonk ik want ik zei dingen als ‘oh wat mooi’, ’oh wat gaaf’ en ’this is amazing’ wat met een snorkel in je mond heel raar klinkt! Ook hier voelde het raar en onnatuurlijk om de boot af te stappen in de wetenschap dit was het. Ik weet dat er steeds weer iets nieuws en prachtigs op me staat te wachten wat ik ook niet wil missen en ik er beter bij stil kan staan hoe mooi het was dan hoe jammer het is dat het niet langer kon duren maar zo werkt het niet alleen maar. Eerst voel ik dat ‘einde’gevoel. Daarna komt al gauw het geweldige gevoel van dankbaarheid. Want wat ben ik vreselijk dankbaar dat ik dit allemaal mag meemaken
Na de zeiltrip was mn couchsurfhost weer beter dus nog een nachtje daar gelogeerd, gezellig!

Magnetic island
En we zijn er nog niet! Next stop maggie island! Ik hoorde verschillende verhalen: je kunt er koala’s in het wild zien! Je kunt er heel gaaf snorkelen! Je kunt er prachtige wandelingen maken! Je kunt er vet dronken worden bij party’s! Je kunt er een barbiecar huren! Ik ga voor de eerste 3 dankje… Helaas was het nog stingerseason(kwallen) en het zicht was heel slecht dat ik niet ben gaan snorkelen, maar de rest ja check, gaaf! Zelfs nog á la mn moeder naar de ander kant eiland gewandeld om daar een duik te nemen in de zee wat beschermd was door een stingernet om daarna weer terug te wandelen!

Cairns
Toen was het nog maar een klein stukje naar mijn laatste stop aan de oostkust: Cairns! En met een klein stukje bedoel ik dus maar 5uurtjes in de bus…uh ja. Ik dacht laat ik eens een cheapass hostel proberen, eens kijken of ik dat kan. Nou niet dus. Ach weten we dat ook weer. Bah wat was het vies! Ik wist zodra ik binnen was al nope dit is het niet, mijn gevoel tijdens boeken zat goed dat dit geen plek voor mij is. Ik had een ander hostel gezien waar ik een heel goed gevoel bij had. Een beetje zoals HQ in Sydney en dat klopte ook, wat een heerlijke 10nachten heb ik daar gehad! Mijn geld reist net zo snel als ik dus had uiteraard direct alle focus op jobhunt gezet en dat heeft zn vruchten afgeworpen. Woensdagavond aangekomen, zaterdagochtend een baan in the pocket hoppa! Ik pak 5 dagen in de week schoolfoto’s in voor $25 per uur. Keching! Ik zie de hele dag lachende koppies voorbij komen. Ik ben al 2x gaan salsadansen! Het is geen grote scene dus kwam op het 2e feestje al veel ‘bekenden’ tegen, leuk! Ook wilde ik een share house eens proberen, ben nooit op kamers geweest en leek me wel leuk om te ervaren dus dat doe ik op het moment. Wat een luxe om een eigen kamer te hebben met kast en bureautje waar ik nu mn blog heb zitten typen.

Funfacts:
- Als ik een ei wil bakken stap ik meestal halverwege het proces over op scrambled, de pannen in de hostels zijn niet altijd even werkbaar!

- Als ze me vragen: “what part of The Netherlands are you from” reageer ik standaard met: “not from Amsterdam, what else do you know”

- The aborigional achtergrond is heel bijzonder…om over te lezen, want de aborigional mensen die je nowadays ziet zijn meestal net zombies van halloween in moviepark germany weet je nog sas? Generatie op generatie krijgt een enorme bak geld wat gebruikt wordt om vooral drank van te kopen, vervolgens zwalken ze midden op de dag midden op straat en met een beetje ongeluk schreeuwen ze ook nog, jikes! Ja erover lezen is beter

- Veel wordt hier toch net ff anders gezegd: eski voor koelbox, aircon ipv airco dacht eerst dat ze erkon zeiden geen idee wat dat is weet ik veel of ik een kamer met of zonder wil?! Ta voor thank you en mum ipv mom.

- Ik dacht dat mijn engels wel oke was, maar steeds als ze me vroegen “how long are you here for” had ik geen idee of ze nou bedoelden hoe lang ik hier al was, hoelang ik hier nog bleef of hoelang ik hier in totaal zou zijn…Geen idee! Tot ik de andere versie ook hoorde: how long have you been here for, ah nou snap ik um.
You learn something new everyday! Mn Duits wordt ook steeds beter en heb zelfs een paar Franse woordjes opgedaan, waar reizen al niet goed voor is. Ook zijn een paar backpackers die je “goe gaat get” hoort zeggen. Die gids van Fraser island kon bijvoorbeeld zonder accent “godverdomme ga de auto in” zeggen whahaha vind ik leuk


  • 01 Mei 2016 - 12:07

    Anja:

    Hallo lieve nicht, wat een avonturen en ervaringen! Goed te lezen dat je mooie keuzes maakt en daar dan ook vol voor gaat. Ben eigenlijk best wel een beetje jaloers:)
    Kus en groet van Clemens en Anja

  • 04 Mei 2016 - 15:42

    Bianca:

    De lijst met leuke herinneringen wordt langer en langer...... Weer heerlijk om te lezen. Groetjes van ons allemaal.

  • 05 Mei 2016 - 10:22

    Artine En Theo:

    Wat een machtig mooi belevingsverhaal van je reis door "Down Under". Dat zijn andere belevenissen dan verdwalen op een pleintje in Praag. Toen vermaakte je je met barby's spelen op een kleedje; ook leuk. Veel plezier verder op je reis. We zien uit naar je volgende blog. Liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Cairns

Naar de andere kant van de wereld

Later in te vullen

Recente Reisverslagen:

07 September 2016

One year anniversary

09 Augustus 2016

What's up?

01 Mei 2016

Once upon a time in the east

10 Maart 2016

Half jaar geleden vetrokken

10 Januari 2016

De feestdagen
Lisanne

Actief sinds 10 Aug. 2015
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 10569

Voorgaande reizen:

17 November 2016 - 16 November 2017

Nieuw Zeeland 2.0

07 September 2016 - 16 November 2016

Azië escape

08 September 2015 - 07 September 2016

Naar de andere kant van de wereld

Landen bezocht: